انواع نایلون کشاورزی
۰۶
فروردین

نایلون مالچ چیست | انواع مالچ، کاربرد و ویژگی های آن

  • نایلون مالچ چیست و در چه مواردی از نایلون مالچ استفاده می کنیم؟ این محصول چه انواعی دارد؟ در صورتی که به دنبال پاسخ این سوالات هستید ما پلاستیک‌کار دنبال کنید.

    نایلون مالچ چیست و در کجا استفاده می شود؟

    به پوشش سبک بر روی خاک، خاکپوش یا مالچ می‌گویند. پوشش مالچ بجز اینکه ظاهرمنظمی به زمین‌های کشاورزی می‌دهد، معمولا برای رشد بهتر گیاهان، پیشگیری از رشد کردن علف‌های هرز، حفظ آب و رطوبت و همچنین خنکی خاک بکار برده می‌شوند. نایلون مالچ چیست این نایلون یکی از پرمصرف‌ترین‌ها در میان انواع نایلون‌های کشاورزی می‌باشد. پوشش مالچ ممکن است به صورت خاک برگ، ورقه‌های پلاستیکی، خاک اره هم باشد. این نایلون‌ها ریشه گیاهان و محصولات کشاورزی را از باد، طوفان، برف و باران، تگرگ و سایر عوامل محیطی حفظ می‌کند.

    جهت توضیح بیشتر در مورد این سوال که نایلون مالچ چیست به ویژگی‌های خاک باید بپردازیم، بخشی از خاک که سطح آن را می‌پوشاند جنس خیلی سبک و نرمی‌دارد که به آن مالچ یا خاک پوش می‌گویند. این لایه اغلب از کاه، خاک برگ، خاک اره و ورقه‌های پلاستیکی ساخته می‌شود. مالچ مانند یک سد در مقابل عوامل طبیعی و انسانی عمل می‌کند و ریشه گیاهان را از آسیب‌ و صدمه‌های ناشی از باران‌های اسیدی و معمولی، سله بندی، برف و تگرگ، طوفان، تبخیر و فرسایش آن محافظت می‌کند. در ادامه این مقاله با کاربرد و ویژگی‌های ماچ و همینطور انواع آن آشنا خواهیم شد.

    نایلون مالچ چیست و چه کارایی دارد؟

    امروزه با افزایش میزان جمعیت، اهمیت و ارزش کشاورزی بسیار بالا رفته‌است، به صورتی که هر راهی که موجب بهبود تولید محصولات کشاورزی و باکیفیت ترشدن آنها شود، مورد توجه زیادی قرار می‌گیرد. در اوایل استفاده کردن از خاکپوش بسیار متداول بود، ولی به دلیل مشکلاتی که به همراه داشت، کم کم نایلون مالچ پلاستیکی جایگزین مالچ‌های طبیعی شدند که دارای فواید بسیار زیادی می‌باشد. نایلون مالچ چیست برای کشاورزان به علت قیمت مناسبی که نسبت به کارایی که دارد و همینطور فواید بسیاری از اهمیت زیادی برخوردار است. هر یک از نایلون های مالچ دارای کاربرد و کارایی ویژه خود هستند و هنوز هم از مالچ‌های پلاستیکی و طبیعی استفاده می‌شود. در ادامه مقاله نایلون مالچ چیست به کاربردهای این محصول اشاره کردیم.

    نایلون مالچ چیست
    نایلون مالچ چیست

    کاربرد مالچ پلاستیکی

    اغلب کشاورزان برای بهبود عملکرد کشت محصول کشاورزی خود از پلاستیک‌های مالچ استفاده می‌کنند، به دلیل اینکه موجب افزایش سرعت و بهتر شدن کشت محصولات کشاورزی می‌شود.

    چند نمونه از کاربردهای آن میتوان موارد زیر را نام برد:

    • حفظ و نگهداری رطوبت موجود در خاک
    • پیشگیری از رشد گیاهان هرز
    • کنترل کردن دمای محیط کشت
    • پیشگیری از یخ زدگی در فصل زمستان
    • محافظت در مقابل شستشوی کود
    • بهبود کیفیت محصولات
    • پیشگیری از فشردگی خاک

    همانطور که میدانید در میان نایلون‌های عریض کشاورزی که در قسمت‌های گوناگون کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نایلون مالچ چیست؟ یک نوع نایلون است که در بهبود کشت محصولات کشاورزی تاثیر مطلوبی دارد و انواع گوناگونی از مالچ پلاستیکی در بازار ارائه می‌شود، برخی از پلاستیک‌های مالچ موجب پیشگیری از رشد علف هرز و همچنین بهبود کشت محصولات کشاورزی و افزایش میزان سرعت در بهره برداری می‌شوند.

    انواع مالچ پلاستیکی

    نایلون مالچ چیست این نایلون شامل انواع گوناگونی است که هر یک از آن‌ها را برای محصولات مختلف و اهداف گوناگونی می‌توان بکار برد. انواع مالچ در بازار عبارت است از:

    • نایلون‌های مالچ شفاف

    این نایلون‌ها تابش نور آفتاب را به خاک منتقل کرده و از خروج آن پیشگیری می‌کند. در حقیقت  پلاستیک شفاف یک گلخانه کوچک، زیر مالچ ایجاد می‌کند و موجب افزایش دمای خاک بین ۱۰ الی۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌شوند. به طور معمول در هوای سرد برای آفتاب گرفتن خاک و همچنین کشتن پاتوژ‌ن‌های گیاهی وعواملی که موجب بیماری می‌شود و بعضی دانه‌های گیاهان هرز استفاده می‌شود. نایلون مالچ چیست این نایلون با حفظ کردن رطوبت خاک و پیشگیری از تبخیر شدن آب اطراف ریشه از آنها محافظت کرده و موجب صرفه جویی در مصرف آب و زمان آبیاری محصولات می‌شود.

    • مالچ سیاه پلاستیکی

    پلاستیک سیاه بجز حفظ رطوبت خاک و گرم کردن آن، به علت نرسیدن نور خورشید به خاک برای پیشگیری از رشد علف‌های هرز بسیار مناسب می‌باشد. اوایل بهار و قبل از شروع فصل رشد محصولات بهترین زمان برای پوشاندن سطح زمین کشاورزی با مالچ سیاه می‌باشد.

    • نایلون‌های مالچ رنگی

    نایلون مالچ چیست این پلاستیک را در طیف‌های رنگی گوناگونی می‌توان سفارش داد. مالچ‌های قرمز، نارنجی، آبی و زرد، تشعشع خاصی تولید کرده که برای اهداف ویژه‌ای بکار برده می‌شود. مثلا استفاده کردن از مالچ قرمز در کشت گوجه فرنگی، موجب افزایش ۲۰٪ محصول خواهد شد و یا در کشت توت فرنگی، باعث رشد میوه با عطرو بوی بسیار بیشتر و طعم شیرین‌ترآن خواهد شد. مالچ آبی هم در پرورش کدو، خیار، طالبی مناسب است. رنگ نقره‌ای هم موجب دور نگه‌داشتن مگس‌های سفید و شته‌ها از محصولات می‌شود وموحب کاهش سوسک‌های خیارمی‌شود.

    • مالچ سفید رنگ

    این مالچ‌ها نور خورشید را منعکس می‌کنند. به همین دلیل خاک در زیر پلاستیک سفید در مقایسه با خاک بیرون پلاستیک خنک‌تر است. مالچ سفید اغلب برای محصولات پاییزی بکار برده می‌شود، هنگامی که گیاهان گرم در حال رشد کردن می‌باشند، مالچ‌های دیگر مثل سیاه، موجب گرمایش بالای ریشه‌های آنها می‌شوند.

    • مالچ ضد یو وی

    با افزودن مواد در طی مراحل تولید نایلون، می‌توان ویژگی‌های زیادی را به آنها داد مثل ویژگی‌ ضد یو وی یا ضد آفت و… که کاربردهای ویژه‌ای هم دارند.

    این نمونه از مالچ ساخته شده از پلی‌اتیلن میباشد تنها با این تفاوت که در مراحل ساخت و تولید، موادی به آن اضافه می‌شود که خاصیت ضد یو وی را به نایلون می‌دهد. این مالچ‌ها نسبت به نوع معمولی دارای طول عمر بیشتر و همچنین کیفیت بالاتری هستند. UV موجب فیلتر شدن نور مضر خورشید می‌شود و باعث افزایش بازدهی زمین کشاورزی می‌شود.

    چند نکته در مورد نایلون مالچ کشاورزی

    همانطور که گفتیم مالچ‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که انتخاب آن می‌بایست براساس نوع نیاز محصول مورد نظر یا هر منطقه‌ای است.

    مالچ‌ها به دو دسته آلی و غیر‌آلی تقسیم می‌شوند. مالچ آلی یا بیولوژیک شامل مواد طبیعی مثل علف خشک، پوست درختان، برگ، چوب خرد شده، خاک اره و کمپوست میباشند. مالچ‌های غیر آلی هم دارای پوشش‌ پلاستیکی میباشند که بر روی سطح خاک بکار برده میشود و برای پیشگیری از رشد علف‌های هرز و تبخیرشدن آب از سطح خاک استفاده می‌شود. گیاهان از درون منافذی که بر روی سطح آن ایجاد می‌شود، رشد کنند.

    کلام آخر

    در سال‌های اخیر شاهد مسئله کم آبی در ایران بوده‌ایم، استفاده کردن از انواع نایلون‌های کشاورزی از جمله نایلون مالچ برای کشت زیر پلاستیک هندوانه و میوه‌های مانند آن، چند برابر شده‌است. نایلون‌های مالچ می‌تواند با توجه به نیاز مشتریان و نوع مصرفشان افزودنی‌های مورد لازم را به آن بیافزاید.در این مقاله در مورد نایلون مالچ چیست پرداختیم. برای اطلاع از قیمت و نحوه خرید نایلون های کشاورزی می‌توانید با شماره هایی که در سایت درج شده با ما تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای