مالچ پلاستیکی
۰۸
فروردین

معایب مالچ پلاستیکی | انواع مالچ، کاربرد و ویژگی های آن

  • معایب مالچ پلاستیکی در انواع مخلف خود، مانند ارگانیک یا پلاستیکی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.با پلاستیک‌کار همراه باشید:

    اصلی ترین معایب مالچ پلاستیکی

    خاکپوش پلاستیکی یا به اصطلاح همان مالچ پلاستیکی ( نایلون مالچ )، هر گونه پوششی می باشد که برای محافظت و همچنین ارتقاء کیفیت خاک روی سطح خاک پخش می شود و امروزه در زمینه های مختلف مصرف کنندگان فراوانی دارند و بسیار مورد پسند واقع شده.

    این مالچ ها، معایب و مزایای مختص به خودشان را نیز دارد که در این مقاله صرفا به بررسی معایب مالچ پلاستیکی می پردازیم تا به این سوال پی ببریم که آیا واقعا محصولات خوب و کاربردی هستند یا معایب آنها، از مزایایشان بیشتر بوده و ارزش خرید و استفاده را ندارند.

    مالچ پلاستیکی دقیقا چیست و کاربرد های آن کدام است؟

    همانطور که پیش تر اشاره شد، مالچ پلاستیکی با توضیحی ساده، تقویت کننده خاک برای بهره وری بیشتر و بهتر است.

    این مالچ ها به دو نوع ارگانیک و پلاستیکی به بازار عرضه می شوند که هر کدام ویژگی ها و معایب مختص به خود را دارند. اما به طور کل همه ی آنها باعث ارتقاء کیفیت خاک، حفظ رطوبت آن، کمک به کاهش رشد علف های هرز و مواردی از این قبیل می شوند که همه ی اینها در نهایت موجب کیفیت بهتر مواد کاشته شده در خاک خواهد شد. بنابراین چه در صنعت کشاورزی، چه در صنعت کاشت گیاهان گلخانه ای و مواردی از این قبیل طرفداران فراوان و کاربرد های بسیار دارند.

    اما با تمامی این تعاریف، آیا مالچ پلاستیکی محصولی کاربردی و مناسب است؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید از تمامی ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف این نوع مالچ ها آگاهی داشته باشید تا در نهایت با توجه به الویت ها و نظر نهایی خود، تصمیم گیری کنید که آیا خرید این مالچ های پلاستیکی برای شما تاثیرات خوبی را به ارمغان می آورد یا خیر.

    در ادامه ی این مقاله به بررسی معایب مالچ پلاستیکی خواهیم پرداخت.

    معایب مالچ پلاستیکی
    معایب مالچ پلاستیکی

    اصلی ترین معایب مالچ پلاستیکی

    پیش از بررسی اصلی ترین معایب مالچ پلاستیکی، باید به شما یاداوری کنیم که مالچ ها، چه از نوع ارگانیک و چه از نوع پلاستیکی، انواع گوناگونی دارند که به عنوان زیر مجموعه این دو گونه از مالچ، شناسایی می شوند و در مواقع مورد نیاز و بر اساس ویژگی های خود، قابل استفاده قرار می گیرند.

    اما در این مقاله فقط درباره معایب مالچ پلاستیکی صحبت خواهیم کرد؛ بنابراین توجه داشته باشید که این معایب را به دیگر مالچ ها اختصاص ندهید.

    غیر قابل بازیافت بودن

    از اصلی ترین معایب مالچ پلاستیکی این است که همانطور که حدس می زنید، تجزیه پذیر و قابل بازیافت نیست و همین امر موجب می شود که به محیط زیست و طبیعیت آسیب زیادی وارد کند و این مورد را می توان اصلی ترین ضرر غیر قابل بازیافت بودن مالچ پلاستیکی به شمار آورد.

    همچنین مشخص است که این نوع مالچ از مواد نفتی به دست می آیند و تولید می شوند و همین امر نیز سبب بالا رفتن قیمت آن هم می شود.

    لازم به ذکر است که امروزه تلاش هایی برای زیست تخریب پذیر بودن مالچ پلاستیکی انجام شده تا با استفاده از آنها به محیط زیست نیز آسیبی بیش از این وارد نشود.

    دیگر معایب مالچ پلاستیکی

    از دیگر موارد عیب های این مالچ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    دفع سخت

    خارج کردن مالچ از زمین، دو مرحله ی نسبتا سخت دارد. ابتدا نیاز به حذف آن از مزارع است که به تخصص خاصی نیاز دارد و سپس، اصلی ترین دشواری که حذف و دفع پلاستیک است.

    در ضمن لازم است اشاره کنیم که حذف و دفع این پلاستیک ها باعث به وجود آمدن هزینه ای مضاعف برای شما خواهد شد.

    وارد شدن حرارت زیاد به خاک

    بعضی از نوع های مالچ پلاستیکی به دلایلی باعث وارد شدن حرارت غیر ضروری به درون خاک می شوند و این امر برای میوه هایی که تحت شرایط حساس به وجود می آیند و یا نیاز به شرایط و دمای بسیار ثابتی هستند، بسیار آسیب زننده است.

    رطوبت بیش از حد

    رطوبت زیاد نیز از دیگر معایب مالچ پلاستیکی به شمار می رود. مالچ پلاستیکی بسیار در زمینه جذب رطوبت خوب عمل می کند بنابراین دقت کنید که اگر محصولی که می کارید، از رطوبت بیش از حد به خوبی استقبال نمی کند، مالچ پلاستیکی انتخابی مناسب برای شما نخواهد بود.

    هزینه نسبتا بالا

    پیش تر در بخش های مختلف به گران بودن مالچ پلاستیکی از نظر قیمت اشاره کردیم، استفاده از این نوع مالچ ها به دلایل مختلف هزینه بیشتری را برای شما خواهند داشت؛ بنابراین اگر بودجه کافی را ندارید یا نمی خواهید هزینه ی زیادی بکنید توجه داشته باشید که مالچ پلاستیکی به درد شما نخواهد خورد.

    بیشتر بخوانید:
    مالچ پلاستیکی در باغ چه کاربردهایی دارد؟

    تاثیر مالچ پلاستیکی ر رشد گیاه

    یکی دیگر از معایب مالچ پلاستیکی که می توان به آن اشاره کرد، جلوگیری از جذب مواد مغزی به حد کافی است. در واقع با اینکه این مالچ ها تاثیرات بسیار مثبتی در زمینه رشد گیاهان دارند؛ اما در هر صورت، در بعضی مواقع باعث جلوگیری از جذب مواد مغزی داخل خاک می شوند.

    این امر به این دلیل به وجود می آید که مالچ پلاستیکی به خاطر ساختار خود و سوراخ های اطراف گیاه که به دلیل کاشت آن گیاه ایجاد خواهید کرد؛ می تواند باعث شود که علف ها و گیاهان هرز به همراه گیاه، اطراف آن رشد کنند و همین امر موجب می شود که از مواد مغزی درون کود ها و خاک ها تغزیه کنند و از رسیدن آنها به گیاه شما جلوگیری می کنند. بنابراین با اینکه مالچ پلاستیکی سرعت رشد علف های هرز را بسیار به تاخیر می اندازد، اما نمی توان از این عیب چشم پوشی کرد که باعث می شود مواد مغزی کافی ای به گیاه شما نرسد.

    کلام آخر

    در این مقاله سعی کردیم معایب مالچ پلاستیکی را به شما یاداوری کنیم تا با توجه و آگاهی از این وارد بتوانید از این مالچ ها در شرایط بهتری استفاده کنید و بیشترین بهره وری را داشته باشید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

    اما توجه داشته باشید که مالچ پلاستیکی در کنار این معایب، بسیاری ویژگی و مزیت دارد که باعث شده در طی دوره های اخیر بسیار محبوب باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای