مالچ پلاستیکی در باغ
۰۹
فروردین

مالچ پلاستیکی در باغ چه کاربردهایی دارد؟

  • مالچ پلاستیکی در باغ و یا در زراعت و جهت حفاظت از خاک، تثبیت ماسه‌های روان و گسترش دادن فضای سبز، جهت کاهش تبخیر و پیشگیری از هدررفتن آب و رطوبت خاک، بهینه‌ کردن عملیات داشت و بالا بردن میزان کمّی و کیفی محصول بکار برده می‌شود.برای بررسی بیشتر این موضوع با پلاستیک‌کار همراه باشید:

    مالچ پلاستیکی در باغ و اهداف آن

    مالچ به یک لایه‌ از مواد میگویند که سطح خاک را پوشش میدهد و برای هدف های مختلفی مثل حفظ کردن رطوبت خاک، بهبود حاصلخیزی خاک و سلامتی خاک، کم کردن میزان رشد علف‌های هرز از آن استفاده میشود. مالچ ممکن است ماهیت طبیعی یا مصنوعی داشته‌باشد. در ادامه این مقاله به بررسی مالچ پلاستیکی در باغ می‌پردازیم و انواع و کاربردهای آن را بیان خواهیم کرد، تا مایان مقاله ما را همراهی کنید.

    همانطور که گفتیم، مالچ‌ها به دو گروه اصلی آلی و غیرآلی (پلاستیکی) تقسیم‌ می‌شود. مالچ طبیعی از مواد زیست تخریب‌پذیر مثل چمن بریده، خرده چوب، برگ‌های خشک درختان ساخته می‌شود. مالچ معدنی هم از سنگ رودخانه و شن‌های خرد شده ساخته می‌شود، مالچ پلاستیکی هم در دسته مالچ‌های غیرآلی قرار می‌گیرد.

    مالچ پلاستیکی در باغ از چه موادی تشکیل شده است؟

    مالچ پلاستیکی با مواد اولیه پلی اتیلن ساخته می‌شود و اغلب ساختار چند لایه‌ای دارد. مالچ پلاستیکی در سال ۱۹۵۰ در ایالت متحده برای تولید توت و سبزیجات تجاری بکار برده شد. ولی امروزه در تولید بسیاری ازمحصولات، حتی در باغ‌های کوچک خانه‌ها و گلخانه‌ها هم کاربرد دارد. رایج‌‌ترین نمونه مالچ، نایلون کشاورزی سیاه رنگ می‌باشد‌که موجب عایق‌کاری خاک، پیشگیری از فرسایش خاک و همینطور کم کردن میزان تبخیر رطوبت می‌شود.

    مالچ پلاستیکی در باغ
    مالچ پلاستیکی در باغ

    با وجود اینکه مالچ پلاستیکی،دارای مزیت‌های زیادی است، ولی بسیار مهم است مواد به خوبی دفع شوند تا اثرات آن‌ها بر روی محیط‎‌ زیست کاهش یابد. در حقیقت با استفاده کردن از فیلم‌های پلاستیکی جهت مواد مالچ، محیط زیست را با خطراتی مواجه میکند زیرا تولید شده از فرآورده‌های نفتی میباشند. علاوه بر معایبی مثل مصرف انرژی زیاد در ساخت مواد پلاستیکی، بازیافت آن‌ها هم سخت و دشوار می‌باشد.

    فیلم مالچ کشاورزی

    به طورکلی به پوششی که بر روی سطح خاک برای حفظ خاک و افزایش میزان کیفیت آن استفاده می‌شود،نایلون مالچ می‌گویند. در زمان گذشته تنها از مالچ‌ آلی یا طبیعی مثل کاه، برگ، علف خشک، خرد چوب و… استفاده می‌شد، ولی امروزه برای بدست آوردن عملکرد بهتر و باکیفیت تر و زودرس شدن محصولاتی مثل فلفل، گوجه فرنگی، ذرت و به طور‌کلی بیشتر گیاهان گرما دوست، از مالچ‌ غیرآلی یا پلاستیکی استفاده می‌شود.

    همانطور که گفتیم مالچ‌ پلاستیکی در باغ از پلی‌ اتیلن یا پلاستیک تولید می‌شود و دارای ماندگاری بیشتری نسبت به مالچ‌های دیگر است. به علت ضخامت و کیفیت مالچ پلاستیکی، همواره کشاورزان و باغبانان میتوانند به آسانی ازاین محصول استفاده کنند.

    مزیت‌های استفاده از مالچ پلاستیکی

    برای کسانی که قصد دارند با مزیت‌های مالچ پلاستیکی در باغ و کشاورزی آشنا شوند و از کیفیت مطمئن باشند و با خیال آسوده از مالچ استفاده کنند، در این قسمت به بررسی ان پرداخته‌ایم:

    • زودرس شدن گیاهان

    با استفاده از مالچ پلاستیکی، می‌توان باعث رسیدن زودتر محصول خود شد. مالچ پلاستیکی انرژی و نورخورشید را به خود جذب می‌کند و بعد با کم کردن میزان تهویه موجب افزایش دمای خاک و حفظ گرما در آن می‌شود و به همین دلیل اجازه نمی‌دهد که سرمای فضای بیرون موجب آسیب رسیدن به جوانه‌ گیاهان شود. با برداشت زودتر محصولاتتان می‌توانید زودتر از رقبای خود، محصولتان را به بازارعرضه کنید و به فروش برسانید.

    • کم کردن میزان آبیاری

    یکی از مزیت‌های دیگر مالچ پلاستیکی در باغ را می‌توانیم کاهش تبخیر بیش‌ از اندازه نام ببریم. به همین دلیل با کاهش میزان تبخیر وهدر رفتن آب، تعداد دفعات آبیاری هم کمتر می‌شود. در نهایت به شما در‌صرفه جویی مصرف آب کشاورزی کمک می‌کند.

    • پیشگیری از هدر رفتن مواد مغذی خاک

    در صورتی که به همراه استفاده از مالچ پلاستیکی در باغ از آبیاری قطره‌ای هم استفاده کنید، می‌توانید بجز مزیتهایی که نام بردیم، از هدر رفتن مواد مغذی خاک به علت شسته شدن آن‌ها هم پیشگیری کنید؛ به دلیل اینکه مالچ سطح خاک را می‌پوشاند و اجازه نمی‌دهد مواد مغذی از آن خارج شوند.

    • پیشگیری از رشد علف‌های هرز

    در صورتی که از مالچ پلاستیکی در باغ از نوع تیره آن استفاده کنید، می‌توانید رشد گیاهان هرز زمین خود را به میزان زیادی کاهش دهید. به این شکل که این نمونه از مالچ‌ها از فتوسنتز دیگر گیاهان پیشگیری می‌کند و به همین دلیل علف‌های هرز نمی‌توانند از آب و مواد مغذی خاک استفاده و رشد کنند و در نتیجه رشد آنها کاهش میابد.

    • افزایش کیفیت محصولات باغی

    پس از رسیدن محصول، فیلم‌های های کشاورزی ای در باغ که روی خاک و محصولات را پوشش داده‌اند از برخورد کردن آن‌ها با سطح خاک پیشگیری می‌کنند و همین امر موجب کیفیت محصول بهتر می‌شود و مانع آسیب دیدن و خرابی محصولات می‌شود.

    • پیشگیری از فرسایش خاک

    مالچ پلاستیکی از فرسایش خاک در مقابل باد و سایراتفاقات طبیعی و غیرطبیعی پیشگیری می‌کند و به همین دلیل از کیفیت خاک در طول رشد محصول محافظت می‌کند.

    بکار بردن مالچ راهکار مناسبی جهت مبارزه با کم‌آبی و خشکسالی می‌باشد به‌ صورتی که حجم آب مصرفی را تا حدود ۵۰٪ پایین می‌آورد. این روش اگر با کارهایی مانند: کشت‌های متوالی و آبیاری قطره‌ای انجام شود، مسلما کارایی بسیار خوبی خواهد داشت.

    بیشتر بخوانید:
    معایب مالچ پلاستیکی | انواع مالچ، کاربرد و ویژگی های آن

    انواع نایلون مالچ پلاستیکی

    با بکار بردن رنگ‌های گوناگون مالچ پلاستیکی در باغ، می‌توان بر نتیجه نهایی محصولات تاثیربسیار خوبی گذاشت. برخی از رنگ‌ها به صورت چشمگیری برای یک محصول مفید می‌باشند، بعضی دیگر سود کمتری دارند، بعضی رنگ‌ها هم هیچ مزیتی برای آن نخواهند داشت و حتی ممکن است هزینه‌های تولید را هم افزایش می‌دهند.

    مالچ سیاه رایج‌‌ترین رنگ پلاستیک‌های مالچ می‌باشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید این نوع مالچ پلاستیکی در باغ کم هزینه‌تر از دیگر رنگ‌ها است و می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای پرورش‌دهنده در بر داشته‌باشد.

    مالچ شفاف اغلب برای کمک آفتاب‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نور خورشید به صورت مستقیم از پلاستیک مالچ رد می‌شود و خاک زیر نایلون مالچ را کاملا گرم نگه می‌دارد و موجب کشته شدن هاگ‌های علف‌های هرز و باکتری‌های زنده در بسترخاک می‌شود.

    مالچ سفید می‌تواند نورخورشید را منعکس کنند و به صورت قابل توجهی موجب خنک‌ترشدن بستر نسبت به دیگر رنگ‌ها می‌شود.

    مالچ سفیدوسیاه: این مالچ پلاستیکیِ اکسترود شده مزیت‌های مالچ سیاه وسفید را به صورت ترکیب در یک محصول دارا می‌باشد.

    در این مقاله در مورد مالچ پلاستیکی در باغ توضیحاتی را ارائه دادیم و انواع و کارد هر کدام از آنها را برشمردیم. از اینکه با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای