فیلمهای پلی اتیلنی رنگی جهت کاربرد کیسه دسته موز
۱۷
تیر

فیلمهای پلی اتیلنی رنگی جهت کاربرد کیسه دسته موز

  • استفاده از فیلم و کاربرد آن در کیسه دسته موز

     آفات و بیماری‌ها با لکه دار کردن سطح میوه باعث کاهش ارزش بازاری آن می‌گردند(4)، در سراسر جهان در مقیاس گسترده برای بهبود کیفیت موز صادراتی از پوشش دسته موزی استفاده می‌شود (1)

    در این نوشته تاثیراستفاده از پوشش دسته موزی پلی اتیلنی با رنگ و شرایط مختلف (سوراخ دار، بدون سوراخ) بر بهبود کیفیت موزدر مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر بررسی می‌گردد.

    پوشش‌ها می‌توانند عوامل محیطی مانند دمای هوا، شدت و کیفیت نور تابیده شونده بر میوه را تغییردهند و با توجه به تغییرات حاصل پاسخ های فیزیولوژیکی میوه تغییر می یابد.

    همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیلم های کشاورزی کلیک کنید.

    نتایج محققان در استفاده از پوشش دسته موزی

    نتایج محققان نشان می‌دهد استفاده از پوشش دسته موزی با ایجاد یک میکروکلیما(میکرو اقلیم) دراطراف خوشه موز، زمان گلدهی تا برداشت موز را 14 روز کاهش می‌دهد.

    مشاهده شده است پوشش دسته موزی در طول زمستان دمای فضای کیسه را تا 2 درجه بالاتر از دمای محیط نگه میدارد، که این امر باعث می‌شود میکروکلیمای که موز در آن رشد میکند گرم‌ تر باشد، و این موضوع تاثیر مثبتی بر کیفیت محصول ایجاد می کند(2)

    محققان در تحقیق دیگری ثابت کردند که استفاده از کیسه در طول رشد میوه، سبب یکنواختی دمای محفظه می‌ گردد.

    آنها گزارش کردند که کیسه سفید بدون سوراخ با ضخامت 30 الی 35 میکرون باعث افزایش دمای داخل محفظه و تسریع رشد میوه درطول زمستان می‌گردد.همچنین نتایج نشان داده است در هوای گرم و مرطوب تابستان استفاده از کیسه های سفید سوراخ دار باعث بهبود کیفیت و سرعت رسیدن میوه می‌گردد(3)

    ضخامت پوشش دسته موزی نیز بر دمای کیسه تاثیر دارد. محققان دریافتند که استفاده از کیسه بدون سوراخ با ضخامت 130 میکرون محافظت بهتری درطول  زمستان درمقایسه با سایر شرایط ایجاد میکند، اما این ضخامت کیسه باعث آفتاب سوختگی و افت کیفیت ظاهری سطح محصول می‌گردد

    محققان در سال 1975 گزارش داده اند که  بهترین دوام برای میوه موز درحالت استفاده از پوشش پلی اتیلن آبی رنگ با ضخامت 75  الی 100 میکرون دیده شده است (2)

    فیلمهای پلی اتیلنی رنگی جهت کاربرد کیسه دسته موز
    فیلمهای پلی اتیلنی رنگی جهت کاربرد کیسه دسته موز

    کنترل آفات و بیماری

    محققان تاثیر کیسه‌های موز را بر روی کنترل آفات و بیماری نیز بررسی کرده اند، آنان توانستند با استفاده از پوشش دسته موزی بیماری تریپس موز را تا مراحل اولیه شکل گیری میوه  یعنی در طول  مدت  2 الی3هفته  کنترل کنند (4) آنان دریافتند استفاده از این کیسه‌ها، از خوشه های موز در برابر آفات و بیماری ها ی مختلفی مانند سوسک، تریپس، آنترکنوز، لکه های قهوه ایی و لکه الماسی محافظت می‌کند و با استفاده ازاین کیسه‌ها توانستند تا 85 درصد بیماری تریپسون موز را کنترل کنند. (5)

    نتایج محققان نشان می‌دهد که وجود سوراخ در کیسه ها باعث کاهش رطوبت نسبی در فضای پوشش می‌گردد که می‌تواند به صورت  معنی داری میزان تکثیر قارچ در خوشه‌ها را کاهش دهد (11) درآزمایشات آنان در حالت استفاده از کیسه بدون سوراخ ،رطوبت نسبی بیش از 95 درصد و غلظت دی اکسید کربن 8 درصد در زمان برداشت خوشه ها اندازه گیری شد و در ادامه  به منظورکاهش رطوبت نسبی از کیسه‌های سوراخ دار استفاده شده که این امر باعث جلوگیری از تکثیر قارچ و پوسیدگی محصول در دمای بالا شده است (1)

    اندازه و فاصله ی سوراخ ها در کیسه  با توجه به شرایط آب و هوایی متغییر می‌باشد. معمولا در کیسه های موز در فاصله  76 میلی متری سوراخ هایی به اندازه mm7/12 و یا در فاصله10 سانتی متری سوراخ هایی به اندازه mm 6 تعبیه می‌گردد (11)

    بیشتر بخوانید:
    نایلون کشاورزی | یکی از مدرن‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات کشاورزی

    تابش فعال فتوسنتزی(PAR)  دامنه نوری با طول موج 700-400 نانومتر است که  گیاهان از آن برای عملیات فتوسنتز و رشد استفاده میکنند. پوشش های دسته موزی شفاف باعث عبور نور بیشتری نسبت به پوشش های رنگی می‌گردند، به این صورت که  پوشش دسته  موزی شفاف 93 درصد و پوشش آبی رنگ 73 درصد PAR را عبور میدهند. استفاده از پوشش‌های دسته موزی رنگی، طیف نور طبیعی خورشید را فیلتر می‌کنند به طوری که  پوشش رنگ آبی در موز به علت جذب پرتوهای UV اضافی در کاهش عارضه آفتاب سوختگی موثر می‌باشد (10) محققان جهت کاهش عارضه آفتاب سوختگی موز در تابستان  کیسه هایی را توصیه کرده اند که یک طرف آنها منعکس کننده نور خورشید می باشد  (12) به همین دلیل در مناطق گرمسیری پوشش های پلی اتیلنی با یک سمت آبی رنگ و سمت دیگر نقره ای رنگ استفاده می‌شود و شرایط بهینه برای محصولاتی که حساس به گرما هستند را در فصل تابستان فراهم می‌کند. پوشش نقره‌ایی نور خورشید را منعکس می‌کند و از آفتاب سوختگی محصول جلوگیری می‌کند و محصول را در برابر تغییر دمای شدید محافظت میکند.

    نتیجه گیری

    در مجموع بررسی ها نشان میدهد، استفاده از پوشش دسته موزی به بهبود کیفیت، رشد و برداشت سریعتر موز کمک می‌کند و همچنین از خوشه موزها در برابر شرایط محیطی مانند باد، باران و آفتاب، آسیب‌های سطحی مانند کبودی و لک زدگی و آفات حشرات و پرندگان محافظت می‌کند.

    مولف: دکتر سهیل زنوزی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای