مزایای استفاده از رول آبیاری
۲۳
خرداد

مزایای استفاده از رول آبیاری

  • مزایای استفاده از رول آبیاری:

    مقدمه:

    به بکارگیری مصنوعی آب و پخش آن برروی زمین جهت نفوذ در خاک و استفاده گیاه و در نهایت تولید محصول آبیاری می گویند . 85 درصد از زمینهای کشاورزی دنیا به صورت دیم و بدون آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و 15 درصد باقیمانده تحت آبیاری قرار دارند و طبق آمار نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم جهان از همین زمینها حاصل می‌شود که این خود نشان دهنده اهمیت آبیاری در بخش کشاورزی است.

    آبیاری از روزگاران گذشته با روش های ساده انجام می‌شد: اما امروزه روش‌های علمی گوناگونی برای آبیاری به‌کار میرود هر یک از این روشها، اگر به‌طور درست و در جای مناسب بکار برده شود به پیشرفت کشاورزی کمک بسیار خواهد کرد. همانطور که میدانید در آبیاری باید از روشهایی استفاده کنیم که هم در مصرف آب صرفه جویی شود و هم از شسته شدن و خسارت زدن به خاک کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

    روشهای آبیاری:

    به منظور پخش یکنواخت آب روی سطح خاک و آبیاری مناسب محصولات کشاورزی روشهای متفاوتی وجود دارد.دو روش اصلی آبیاری که در کشورمان رایج است عبارت اند از :

    الف) آبیاری به روش سنتی یا قدیمی که شامل آبیاری نواری ،شیاری (نشتی) و کرتی است.

    ب) آبیاری تحت فشار که شامل روشهایی بارانی و قطره ای است.

    آبیاری سنتی:

    1-آبیاری نواری: در این روش مزرعه را نوار بندی می کنند. پهنای نوارها 5تا15متر و درازای آنها 75تا 300متر است. نوارها به وسیلهء مرز کشی از هم جدا می شوند. هدف از این کار نفوذ آب در زمین همزمان با پیشروی آب در داخل نوارهاست. آبیاری یک نوار یا قطعه، زمانی تمام میشود که آب به آخر نوار برسد، در این هنگام آب قطعه پر شده را می بندند و راه آب قطعه دیگر را برای آبیاری باز می کنند. این روش برای بیشتر خاکها مناسب است؛ اما برای زمینهایی که خاک شنی دارند و آب به سرعت در آنها می کند، مناسب نیست. از این روش بیش‌تر در زمین‌های کم شیب و برای گیاهان علوفه ای، غلات و باغ های میوه استفاده می شود .

    2- آبیاری شیاری (نشتی یا جوی و پشته ایی): در این روش آب را در شیارهایی که در بین دو ردیف کشت ایجاد کرده اند وارد می کنند. برای جلو گیری از شسته شدن خاک، شیارهای را روی خط تراز درست می کنند. در بعضی جاها نیز برای این که طول زمین یکسان باشد شیارها را عمود بر شیب زمین درست می کنند. در این روش وقتی آب وارد شیاری می شود باید مواظب بود که آن شیار از آب لبریز نشود؛ چون باعث خرابی شیار میشود. این روش آبیاری برای خاکهای ماسه‌ای یا خاکهای سبک و نیز خاکهایی که پس از خشک شدن ترک های بزرگ بر می دارند مناسب نیست. با این روش می توان بیشتر محصولات زراعی که به صورت ردیفی کاشته می‌شوند مثل ذرت و پنبه را آبیاری کرد .

    3-آبیاری کرتی: رایج ترین روش آبیاری در ایران ، آبیاری کرتی است . علت آن نیز وجود فرهنگ سنتی استفاده از این آبیاری در بین کشاورزان ونیاز نداشتن به ماشین آلات پیشرفته است. در این روش کرت‌ها را به شکل چهار گوش یا شکلهای دیگر درست می کنند. آبیاری به صورت کرتی برای خاکهایی که آب در آنها کمتر نفوذ می کند مناسب است این روش برای زمینهای صاف و بدون شیب مناسب است. با این روش می توان گیاهانی مانند: حبوبات ،یونجه ، برنج، باغهای میوه و سبزی را آبیاری کرد. از این روش می توان برای شستن خاکهای شور استفاده کرد.

    روش آبیاری توسط رول پلاستیکی

    معایب زیاد آبیاری سنتی از جمله عدم کنترل آب و هدر رفت زیاد آن، آب خوردن بیشتر ابتدای زمین از انتهای آن که موجب بی‌نظمی در رشد گیاهان میشود، هزینه زیاد کارگری جهت کندن جوی آب ، رشد علفهای هرز در کنار جوی ها و انتقال به مزارع و … باعث شد سال 1953 در آمریکا روش آبیاری با لوله های دریچه دار آهنی ابداع و مورد استفاده قرار گیرد . به تدریج با پیشرفت علم پلیمر ، لوله های پلاستیکی جایگزین لوله های قبلی شد و در اوایل دهه 70 این روش آبیاری با عنوان آبیاری کم فشار وارد ایران شده و مورد استفاده قرار گرفت .

    این روش از سریع ترین ، آسان ترین و با صرفه ترین راههای آبیاری میباشد. .رول آبیاری لوله های آبیاری پلاستیکی دریچه دار میباشد که عدم نیاز به حفاری ،قابل انعطاف بودن ،داشتن دریچه ی قابل تنظیم برداشت آب ،قابل دسترس بودن و خشک بودن سر مزرعه و عدم نیاز به سد از جمله ویژگی های بارز آن میباشد .

    رول پلاستیکی آبیاری، لوله بدون درزی است که به سادگی روی زمین قرار گرفته و به هر منبع آب اعم از حوضچه، سر چاه، و یا کانال های آب و …. وصل شده و نیاز به فشار کاری بسیار کم دارد . نوع آب از نظر وجود املاح و با غیر محلول تاثیر در کار نداشته و با رول آبیاری حتی میتوان از آبها ی گل آلود نیز در آبیاری استفاده کرد .این رولهای پلاستیکی در شرکت پلاستیک کار از مواد درجه یک با افزودنی های لازم جهت مقاومت در برابر تابش مستقیم آفتاب با کیفیت بالا تولید میگردد . و در سخت ترین شرایط آب و هوایی و باد های تند کارایی خود را به اثبات رسانده است .

    در این سیستم آب بجای نهر خاکی در لوله جریان داشته و تلفات ناشی از نشت آب در کانالهای خاکی به حداقل خواهد رسید . این لوله ها که در کلاف های 100 و 200 متری ساخته می شود ، بوسیله گیره مخصوص به دهانه خروجی آبگیر و یا به یکدیگر متصل شده و در امتداد طول قطعه آبیاری به طول مناسب مستقر می گردد . لوله ها در فواصل معین مجهز به دهانه های خروجی آب ( دریچه ) می باشند و مقطع دهانه هر دریچه بوسیله کلاهک مخصوص قابل تنظیم است . بطوریکه مقدار جریان خروجی از هر دریچه را می توان متناسب با مقدار مورد نیاز با مقدار مورد نیاز ( حداکثر 5/2 لیتر در ثانیه ) تنظیم نمود .

    اهم مزایا:

    استفاده از رول های آبیاری پلاستیکی ابزار اصلی برای بهبود سیستم های آبیاری سطحی بشمار می آید . طراحی مناسب لوله های دریچه دار به همراه تسطیح دقیق ، می تواند یکنواختی توزیع آب و ذخیره آب آبیاری را در اراضی زراعی و باغی بهبود ببخشد . در حالیکه تولید محصول نیز در مقایسه با روش آبیاری سطحی سنتی به طور چشمگیری افزایش می یابد . بعبارت دیگر در مقابل روش های آبیاری سطحی سنتی ، سیستم لوله های دریچه دار دارای مزایای همچون یکنواختی بیشتر در توزیع آب ، کاهش مقدار آب آبیاری و همچنین حفظ انرژی بدون تاثیر در بازدهی محصول را می باشد . همچنین این سیستم دارای قابلیت فراوانی از جمله انعطاف پذیری ، بهره برداری آسان ، نیاز کم نیروی کارگری و جابجایی آسان می باشد.
    از آنجا که در بسیاری از مناطق کشور آب با کیفیت پایین ( فیزیکی – شیمیایی ) بعنوان یک منبع آب قابل دسترس برای استفاده در محصولات کشاورزی مطرح می باشد که سیستمهای آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی ) بدلیل غلظت بالای مواد نمی توانند برای آبیاری با این نوع آب ها مورد استفاده قرار گیرند ، سیستم لوله های دریچه دار برای آبیاری اراضی تحت پوشش می تواند بدون کاهش راندمان و مشکلات تخریب سیستم ، برای اینگونه آبها به ویژه با غلظت مواد رسوبی با اطمینان بکار برده شود .

    استفاده از رول های آبیاری در کشت های ردیفی دارای مزایای متعددی است که درذیل به تعدادی ازآنها اشاره می شود.

    1- رول های آبیاری به علت کاهش نفوذ عمقی و تبخیر سطحی آب حین انتقال وتوزیع درزمین های زراعی ، موجب حداقل 35-30 درصد صرفه جویی درمصرف آب می گردند.به این ترتیب راندمان آبیاری ردیفی به 60-70 درصد افزایش یافته و با حذف کانال ها وجوی های خاکی موردنیازدرآبیاری سنتی ،10درصدبه سطح زیرکشت مزرعه افزوده می گردد.

    2- لوله های جدید ازجنس مواد پلیمری بسیارسبک وکم حجم بوده ، به راحتی قابل انتقال وجابه جایی هستند . می توان پس ازاتمام یک فصل کشت آنها راجمع آوری ودرمحلی نگهداری نمود ودرفصل بعد مجدداً مورد استفاده قرارداد.استفاده ازاین لوله ها نیازبه ایجاد آب بند، خرید سیفون وکارگذاشتن پلاستیک دردهانه جوی ها را برطرف می کند.

    3- درآبیاری با استفاده از رول های آبیاری برخلاف جوی های سنتی ، مشکل آب بردگی و…. ایجادنشده و به علت سهولت وسرعت کاربرد، یک نفرآبیارقادراست کارسه نفر را انجام دهد. همچنین مانع ازانتقال بذروعلف هرز از طریق جریان آب به مزرعه می شودوهزینه های خریدعلف کش، سمپاشی ودفع مکانیکی علف های هرزدرمزرعه کاهش می یابد.

    4- رول های آبیاری از فرسایش سطحی خاک جلوگیری می کند. به دلیل صیقلی بودن جداره داخلی لوله هاسبب انتقال سریع آب درزمین زراعی شده ، راندمان آبیاری را افزایش می دهند. نوع آب از نظراملاح و مواد نامحلول موجود درآن ، هیچ گونه تأثیری درکارکرداین سیستم ندارد. نیازی به استفاده ازموتورو پمپ نداشته ، آب با استفاده ازنیروی شیب ثقلی زمین وبا حداقل فشار ممکن درمزرعه منتقل می شود.

    5- رول های آبیاری قادرند عمل توزیع وانتقال کودهای شیمیایی را ازطریق جریان آب به انجام رسانده ،راندمان مصرف کود را افزایش دهند. به این طریق هزینه های خرید کود و کودپاشی درمزرعه تا40درصد کاهش می یابد. همچنین مانع ازایجاد رطوبت ناخواسته درسطح مزرعه وباغ گردیده و درنتیجه ازشیوع بیماریهای قارچی ، انگلی ، و… درمزرعه ممانعت می گردد.

    نصب ،راه اندازی وکاربرد این سیستم بسیارآسان است و نیاز به دوره های آموزشی خاصی ندارد و هزینه تعمیر ونگهداری آن ناچیزاست . همچنین لوله ها پس ازاستهلاک قابل بازیافت بوده ، بقایای آن سبب آلودگی محیط زیست نمی گردد. این لوله ها در زراعت های مختلف وهمچنین در باغات میوه جهت آبیاری قابل استفاده است . می توان ازآنها بدون نصب دریچه وصرفا برای انتقال آب درصنایع ، کاخانجات ، دامداریها و گلخانه هانیز استفاده کرد. لوله های دریچه دار درمقایسه با سایرسیستم های نوین آبیاری، بسیارکم هزینه بوده واجرای آن تقریبا برای کشت تمامی محصولات زراعی وحتی درزمین های کوچک وخرده مالکی مقرون به صرفه است.

    نتیجه گیری:

    با توجه به هزینه های بالای آبیاریهای تحت فشار و وجود فرهنگ سنتی استفاده از آبیاری سنتی در بین عموم کشاورزان، رولهای پلاستیکی بهترین گزینه برای بهینه نمودن روشهای سنتی آبیاری می باشد.در مجموع مزایای استفاده از رولهای آبیاری به قرار زیر است :

    1- صرفه جویی 35 درصدی در مصرف آب و انرژی
    2- صرفه جویی۴۰ درصدی در مصرف کود .
    3- صرفه جویی ۵۰ درصد ی در هزینه های کارگری .
    4- افزایش 10 درصدی سطح زیر کشت محصول .

    5-افزایش چشمگیر میزان محصولات.
    6-کاهش مصرف علف کش ها .
    -7 سهولت بکارگیری ماشین آلات در مزارع به لحاظ عدم وجود موانع آبیاری سنتی.

    8-عدم حساسیت به کیفیت آب به لحاظ شوری وغیره که حتی میتوان از آب های گل آلود نیز استفاده کرد .

    9-عدم نیاز به پمپ و فیلتر

    10-عدم نیاز به نیروی متخصص ، سرعت و سهولت نصب ، بکارگیری و نگهداری

    11-حداقل سرمایه گذاری

    12-عدم نیاز به انرژی

    بیشتر بخوانید >> شیلنگ آبیاری

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای