۲۳
خرداد

نظرات هوشنگ پارسا در کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران

  • در مطلبی با عنوان “آمار صادرات مصنوعات پلیمری ایران تا مشارکت در تهیه سند راهبردی صنعت پلاستیک” در چهل و دومین جلسه کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک ایرانکه در روز دوشنبه 17 آبان در دفتر انجمن برگزار شد، نظرات هوشنگ پارسا و دیگر اعضاء حاضر در کمیسیون را می خوانیم:…..

    ترکیب حاضران و صورت جلسه

    نشست کمیسیون امروز به لحاظ ترکیب اعضای آن تا حدودی متفاوت از جلسه های گذشته بود؛ حضور هوشنگ پارسا صادرکننده نمونه ملی در سال جاری و در چند دوره گذشته، سیدحسن میرحیدری، روح اله وحید کیانی رئیس تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، خانم کیانی از وزارت صنعت، بهناز کاموسی از سازمان توسعه تجارت و… بخشی از حاضران نشست کمیسیون امروز بودند.

    همچنین دستور جلسه کمیسیون صادرات بر برخی موارد کلیدی متمرکز بود که مورد بررسی حاضران در جلسه قرار گرفت. دستور جلسه عبارت بود از؛ اخبار مرتبط با صنعت پلاستیک، ارائه راهکار و ایجاد هماهنگی های لازم جهت سهولت خرید مواد اولیه از پتروشیمی به صورت تجمیع خرید، بررسی آمار 6 ماهه صادرات صنعت پلاستیک، تدوین بسته سیاست حمایتی صنعت پلاستیک برای صادرات، برگزاری همایش در زمینه تامین و تدارک صنعت پلاستیک و نمایشگاه افغان پلاست.

    در بخش اخبار پیش از دستور مواردی مانند؛ بهبود صادرات محصول ساخته شده نسبت به گذشته به ویژه در عراق، مروری بر بازارهای صادارتی از جمله کردستان عراق، مقایسه مشوق های صادراتی ترکیه با ایران و… عنوان شد.

    کاهش امکان رقابت قیمتی محصولات پلاستیکی ایران با کشورهای دیگر

    جلالی پور در بخشی از این نشست توضیحاتی درباره سیاست های بازاریابی و ارائه مشوق صادراتی کشورهایی مانند ترکیه ارائه داد.

    وی در ادامه به موضوع تحولات بانکی اشاره کرد و گفت: با این اوضاع انتظار چرخش مالی ریالی و ارزی نزد بانک ها مهیاتر شده است و امیدواریم این مسئله به بهبود وضعیت تولید کمک می کند.

    هوشنگ پارسا نیز با بیان این که صادرات روز به روز دشوارتر می شود، تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت ها، امکان رقابت ما در بازارهای هدف صادارتی هر روز کاهش می یابد.

    این صادرکننده ملی در ادامه، بیشترین تاثیر دشواری صادارت را مرتبط با سیاست های بورس و پتروشیمی دانست و گفت: در برخی موارد ما حتی حدود 20 تا 30 درصد مواد را گرانتر از کشورهای دیگر در داخل خریداری می کنیم؛ با این اوصاف وضعیت صادرات را خطرناک می بینم و احتمال از دست دادن بازارهای خارجی وجود دارد.

    وی در همین زمینه ادامه داد: حتی گاهی پتروشیمی ها مواد را ارزانتر به مشتری خارجی می فروشند.

    پارسا با انتقاد از تعطیلی گمرک در ایام محرم به مدت 20 روز، گفت: این در حالی است که بیشترین صادرات ما به عراق است و در این ایام تقاضا نیز در برخی موارد افزایش می یابد.

    پدیده کارتل اقتصادی پتروشیمی ها با قدرت چانه زنی بالا

    کیانی رییس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار شرکت ملی پتروشیمی از آغاز به کار کارگروه پی وی سی با هدف تامین مواد اولیه پایدار خبر داد.

    وی با تشریح دو رویکرد مورد توجه در تامین مواد اولیه، گفت: یکی شبکه توزیع برای بنگاه های خرد و دومین مورد قراردادهای بلند مدت است که برای صادر کنندگان جذاب است. این کار با پت آغاز شده است. در کنار این، شبکه توزیع را برای بنگاه های خرد در قالب تعاونی ها پیگیری می کنیم. همچنین تلاش می کنیم معافیت مالیاتی را برای صنایع پایین دستی نیز تسری بدهیم.

    سعید ترکمان رئیس کمیسیون صادرات در ادامه این نشست، پرسش این که آیا می توان یک سامانه صادراتی را تعریف و برای آن کمیته ای تعیین کرد؛ طرح کرد که کیانی در پاسخ، این سامانه را نیازمند یک تجمع صادراتی دانست و گفت: امیدوارم این تشکل اتفاق بیفتد که در پی آن قدرت مذاکره ایجاد شود؛ چرا که در بحث با پتروشیمی ها باید توان چانه زنی و یک توازن منطقی وجود داشته باشد.

    آمار صادرات اقلام عمده گروه پتروشیمی و محصولات پلیمری

    کاموسی، رییس گروه بخش پتروشیمی سازمان توسعه تجارت، در این نشست به بیان آمار صادارتی اقلام عمده گروه پتروشیمی، پایه نفتی و صنایع پایین دستی طی هفت ماهه نخست امسال و مقایسه با دوره مشابه سال گذشته پرداخت و گفت: در 7 ماهه امسال در اقلام عمده پتروشیمی به لحاظ ارزشی 4195.7 میلیون دلار صادرات وجود داشته است که در مقایسه با سال گذشته منفی 15 درصد کاهش داشته است. همچنین در این دوره و در همین گروه به لحاظ وزنی 8950.2 هزار تن صادر شده که در مقایسه با سال گذشته 1.6 کاهش را نشان می دهد.

    کاموسی درباره آمار صادرات محصولات پلیمری عنوان کرد: در دوره مورد اشاره به لحاظ ارزشی 599.6 میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 2.4 درصد رشد را نشان می دهد. همچنین به لحاظ وزنی صادارت محصولات پلیمری 223.3 هزار تن بوده که در مقایسه با 7 ماه اول سال قبل 16.7 درصد رشد را شاهد بوده است.

    وی عمده صادرات را با 54 درصد به کشور عراق و 39 درصد به افغانستان ذکر کرد.

    وی اظهار داشت: ما شاهد کاهش صادارت به دو کشور عراق و افغانستان هستیم که این موضوع به دلایل کاهش تولید توسط پتروشیمی ها و اوضاع سیاسی آن کشورها است.

    واردات و قاچاق مصنوعات پلاستیکی

    در بخش دیگری از این جلسه به موضوع واردات و قاچاق مصنوعات پلاستیکی در کشور پرداخته شد. به گفته اعضای کمیسیون بخشی از این واردات از مرز کردستان عراق انجام می شود.

    کیمیایی، رئیس اداره صنایع پتروشیمی اداره کل صنایع سلولزی وزارت صنعت در این خصوص عنوان کرد: البته برای واردات مصنوعات پلاستیکی ممنوعیتی وجود ندارد، اما در کنار این پدیده شاهد ورود کالای قاچاق به کشور هستیم که می توان نمونه های آن را در فروشگاه ها با قیمت کم، مشاهده کرد.

    ترکمان نیز از برخورد نیروی انتظامی با انبارهای کالای قاچاق به عنوان یک پدیده خوب یاد کرد و گفت: در مدت اخیر 3 انبار کالای قاچاق کشف شد که در آن مصنوعات پلاستیکی فراوانی وجود داشت. اگر افرادی در حوزه قاچاق فعالیت می کنند، بدانند که چشم هایی آنها را رصد و از منافع خود صیانت می کنند.

    تهیه سند راهبردی صنعت پلاستیک و همکاری کمیسیون صادارت در تدوین آن

    کیمیایی، رئیس اداره صنایع پتروشیمی اداره کل صنایع سلولزی وزارت صنعت گفت: در راهبرد صنایع پتروشیمی، سند راهبردی صنعت پلاستیک مطرح شد. یکی از قسمت های این سند راهبردی، موضوع صادرات است که جای آن در صنایع ما خالی بوده است.

    جلالی پور در این زمینه اظهار داشت: نهایت سند راهبردی تنها 4 برگ توصیه است. بر اساس تجارب موجود و رویکرد جایگزین برای بحث سیاست های متداول، حمایتی است که می تواند نگرش ها و نحوه آن متفاوت باشد.

    وی رسیدن به ارقام از پیش تعیین شده را مستلزم تمهیداتی دانست و توضیح داد: ثبات و حفظ نگهداری وضعیت موجود، نگاه توسعه ای و پیشرفت در وضع موجود و… برخی از تمهیدات است. انجمن ملی می تواند یک برنامه راهبردی متناسب با برنامه ششم را تدوین کند که ارکان متفاوتی داشته باشد که علاوه بر موارد مالی، ناظر به سیاست گذاری و زیرساخت ها هم باشد.

    جلالی پور در همین باره ادامه داد: یکی از موارد مهم این است که بتوانیم بازار عراق و افغانستان را با ادبیات خاص، حفط کنیم. یک بخش سیاستی هم مرتبط به تعامل های بین المللی است. در این زمینه انجمن ملی با امضای دو تفاهمنامه با کشورهای فرانسه و کره جنوبی، گام های اولیه را برداشت.

    به گفته جلالی پور یک بخش دیگر از بسته حمایتی به مشوق ها باز می گردد و این که ما چه می خواهیم، هر چند مسائل مالی اهمیت دارد اما مهمتر از آن بحث های زیرساختی از جمله وجود انبار و غیره در بازارهای هدف صادراتی است.

    بر اساس این گزارش قرار شد، با توجه به تدوین بسته سیاست حمایتی صنعت پلاستیک برای صادرات، کمیسیون صادارت انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در کوتاه مدت و یک بازه زمانی یک ماهه بخش مربوطه برای این سند را تدوین کند.

    موضوع نمایشگاه افغان پلاست آخرین بحث کمیسیون امروز بود. جلالی پور در این زمینه اظهار داشت: با رویکرد ایجاد ثبات در بازار کشور افغانستان که به عنوان یک بازار هدف تعریف شده است و انجمن ملی نیز روی آن تاکید دارد؛ کار نمایشگاه افغان پلاست شروع شده است.

    به گفته وی مجری این نمایشگاه از خود کشور افغانستان است که انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران به عنوان لیدر ایرانی آن مطرح شده است. وی اطلاعات تکمیلی درباره این نمایشگاه را به آینده موکول کرد که از طریق انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران اطلاع رسانی می شود.

    صورتجلسه چهل و دومین جلسه کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای